was successfully added to your cart.

Monthly Archives: juli 2017

images (8)

Wat is het verschil tussen verse- en houdbare melk?

By | Nieuws | No Comments

De melk die het meest wordt verkocht  is de melk uit de koeling. Ongeveer 90% van de Nederlanders heeft de voorkeur voor gekoelde melk ten opzichte van houdbare melk, die niet gekoeld wordt bewaard.

Het verschil in productie tussen deze twee soorten melk is tot welke temperatuur de melk in de fabriek wordt verhit. Verse melk wordt zo’n 20 seconden tot 72°C verhit, dit noemen we pasteurisatie. Hierbij worden alle mogelijke ziekteverwekkende bacteriën gedood. Dit is de minimale verhitting voor de reguliere verkoop van melk: na pasteurisatie is de melk veilig voor consumptie. Bij pasteurisatie worden de bacteriën die voor bederf van melk zorgen niet allemaal doodgemaakt, en is de houdbaarheid – mits gekoeld – twee tot drie weken. Om de melk bij kamertemperatuur houdbaar te maken moet de melk gesteriliseerd worden. Dit wordt meestal gedaan onder Ultra Hoge Temperatuur (UHT): heel kort (een kwestie van seconden) de melk tot een hele hoge temperatuur (130-140°C) brengen, waardoor alle bacteriën worden gedood. Door de afwezigheid van bacteriën bederft de melk niet meer en kan daardoor langere tijd op kamertemperatuur worden bewaard.

Na pasteurisatie is de smaak van melk nauwelijks veranderd, terwijl sterilisatie een specifieke smaak geeft.

Voor de meeste voedingsstoffen in melk (vet, eiwit, lactose, mineralen) maakt het geen verschil of we de melk pasteuriseren of steriliseren. De vitamines in melk nemen na sterilisatie wel iets af in vergelijking met pasteurisatie, het verschil is met maximaal 10% echter maar klein.

Om de melk veilig voor de gezondheid te maken, wordt elke soort melk verhit; zij het door pasteurisatie of door sterilisatie. De voorkeur die je hebt voor melk is persoonlijk, maar in Nederland lijken we toch erg van de smaak van melk te houden en kiezen we dus voor de melk uit het koelvak. Het voordeel is, dat daarin ook nog ietsje meer vitamines zitten.

Je vindt de verse melk in onze webwinkel: dagverse melk

abrikozen-1014x410

Abrikozen; slankmaker en concurrent van de huisarts

By | Nieuws | No Comments

Abrikozen, ook wel Prunus armeniaca genoemd, groeien aan de abrikozenboom. Ze behoren tot de Rosaceae familie, waar onder andere appels, frambozen en aardbeien deel van uitmaken. Waarschijnlijk bestaat de fruitsoort in China al sinds 3000 voor Christus.

Abrikozen zijn sappig en hebben een zoete smaak, waardoor ze overal ter wereld graag worden gegeten. Wanneer de abrikoos zacht is, is deze rijp. De fruitsoort kan dan direct worden gegeten. Abrikozen kunnen ook worden gedroogd, worden vermengd in jam of worden toegevoegd aan gerechten.

Niet alleen de smaak is een reden om deze fruitsoort te eten. Abrikozen kunnen namelijk ook voordelen opleveren voor je gezondheid.

De gezondheidsvoordelen van abrikozen
Abrikozen kunnen de gezondheid van het hart verbeteren doordat ze een grote hoeveelheid vezels bevatten. De vezels in abrikozen kunnen er voor zorgen dat de hoeveelheid slecht cholesterol afneemt, terwijl het goede cholesterolgehalte stijgt. De kans op hart- en vaatziekten verkleint hierdoor. Het kalium in abrikozen kan daarnaast zorgen voor een goede balans van de elektrolyten in ons lichaam. Dit bevordert het functioneren van de hartspieren.
Abrikozen kunnen bijdragen aan het behoud van gezonde ogen. Het blijkt namelijk dat het eten van twee à drie porties abrikozen per dag kan zorgen voor een vermindering van de kans op maculadegeneratie (oogziekte die het gezichtsvermogen aantast).
Doordat abrikozen ijzer bevatten, kan deze fruitsoort een gunstige werking hebben bij bloedarmoede. Wanneer iemand aan bloedarmoede lijdt, heeft deze persoon namelijk een tekort aan ijzer in het bloed.  Door abrikozen te eten kan het ijzergehalte geleidelijk weer op peil komen. De antioxidanten in abrikozen kunnen de schade door vrije radicalen verminderen. Aangezien vrije radicalen kwaadaardige mutaties van cellen veroorzaken, kan het eten van abrikozen een kleiner risico op kanker als gevolg hebben.
Abrikozen kunnen op verschillende manieren bijdragen aan een mooie en gezonde huid. Ten eerste zorgen de grote hoeveelheden vitamine A en C ervoor dat de huid er gezond uitziet. Ten tweede beschermen de antioxidanten in deze fruitsoort je tegen schade door vrije radicalen, waardoor de huid minder snel veroudert. Vitamine A kan een gunstig effect hebben op ontstekingsreacties, waardoor abrikozen als hulpmiddel tegen acne kunnen worden ingezet.
Het eten van abrikozen kan bijdragen aan sterke botten. De fruitsoort bevat namelijk calcium. Aangezien calcium noodzakelijk is voor de opbouw van botten, kan het binnenkrijgen van dit mineraal bijdragen aan sterkere botten en osteoporose (botontkalking) voorkomen.
Het is mogelijk dat abrikozen kunnen bijdragen aan een vermindering van klachten door astma. De essentiële oliën in abrikozen kunnen er voor zorgen dat de spanning op de luchtwegen afneemt, waardoor benauwdheidsklachten en astma-aanvallen kunnen verminderen.

Naast de vele gezondheidsvoordelen is er nog een groot voordeel dat je met het eten van abrikozen kunt behalen. Abrikozen kunnen je namelijk helpen bij het afvallen. Abrikozen bevatten relatief weinig calorieën, maar hebben toch een hoge voedingswaarde. Hierdoor kan het eten ervan voor een vol gevoel zorgen, zonder dat je veel calorieën binnenkrijgt. Daarnaast bevat deze fruitsoort veel vezels. De vezels hebben een gunstig effect op de spijsvertering.

Voor een gezonde levensstijl bestel je hier abrikozen

images (4)

BROOD; BROODNODIG!

By | Nieuws | No Comments

Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, laten vaker brood staan. Is dat verstandig?

Volgens het Voedingscentrum is dat onverstandig. Brood, met name volkoren is een belangrijke bron voor vezels, jodium, ijzer en B-vitamines en zorgt voor een goede darmwerking. Verder vermindert het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker al met drie sneetjes volkorenbrood per dag. Deze gezondheidsvoordelen zijn ook te halen uit andere volkoren graanproducten, maar dan zul je toch ook nog voedingsstoffen uit andere producten moeten halen.

Berekeningen om te bekijken of je brood kunt vervangen, laten zien dat dit niet eenvoudig is. Vrouwen zouden bijvoorbeeld dagelijks 220 gram peulvruchten moeten eten en 70 gram noten, en dan nog krijgen ze niet voldoende jodium binnen. Voor mannen komt de berekening wel tot een ‘passende’ oplossing: dagelijks 900 gram groenten, 1000 gram fruit, 500 gram aardappelen en veel water.

Eet dus voldoende (volkoren)brood om fit en gezond te blijven, en met het assortiment brood in onze webshop en rijdende winkel kunt u genoeg variëren. Mocht u toch afhankelijk zijn van een koolhydraatarm dieet, dan is er nog het shape broodje, koolhydraatarm en wel echt brood.